2015. július 28., kedd

Kipróbáltam az Uber-t

Ha el akarok jutni valahova a városban, akkor azt gyalog, bringával vagy tömegközlekedéssel teszem, taxizni egyáltalán nem szoktam, ezért eléggé hidegen hagyott, amikor tavaly ősszel az Uber elindult Budapesten is. Most viszont egy netpincéres kuponkódnak köszönhetően az első utazásom 3000 forintig ingyenes volt, és így már egyből ki akartam próbálni ezt a szolgáltatást.

Valószínűleg sokan már ismerik, de a többiek kedvéért röviden összefoglalom miről van szó: aki utazni szeretne, az egy mobilalkalmazás segítségével tud autót kérni a tartózkodási helyére. A program jelez az egyik éppen aktív, közelben lévő sofőrnek, aki az utasért megy, és elviszi a kívánt célhoz. Gyakorlatilag olyan az egész, mint egy közösségi taxi, ahol diszpécser helyett egy applikáció köti össze a két felet. A rendszerbe regisztrált sofőröknek sok esetben nem ez az elsődleges foglalkozása, van aki csak esténként, vagy mondjuk csak hétvégén vezet.

Uber - mobilalkalmazás

De nézzük a saját tapasztalataimat: a Dreher Sörgyár úgyis elég messze van a munkahelyemtől, ezért úgy gondoltam, két átszállás helyett inkább kocsival megyek a Sörtúrára. Az alkalmazással lehet előzetesen útiköltséget kalkuláltatni, és erre a távra 2200-2800 forint lett a becsült összeg, ami tök jó, mert teljes egészében fedezné a kuponos kedvezmény. Azonban ezt a kalkulációt délelőtt kértem, délután fél 5-kor, pedig jelzett a program, hogy éppen nagyon kevés a szabad autó, ezért az árakat 1.9-szeresükre emelték, hogy ezzel motiváljanak további sofőröket a munkába állásra. Ez így már kevésbé volt kedvező ajánlat, inkább a tömegközlekedést választottam. De nem adtam fel, a Sörtúra után, este 8 körül, ismét elindítottam az alkalmazást, és ekkor már újra a barátságosabb ár fogadott. Gyorsan hívtam is egy kocsit, ami nagyjából 10 perc múlva érkezett meg, közben a mobilom folyamatosan jelezte, hogy éppen merre jár.

Uber - tarifa lebontása

Beszállás után elmondtam, hogy a Móricz Zsigmond körtérre szeretnék menni, és a gyér forgalomnak köszönhetően 18 perccel később már ott is voltam. Ekkor a program jelezte, hogy a megadott bankkártyámról le fogja vonni az útiköltséget (ez esetemben 0 Ft volt), és egy ötfokozatú skálán értékelhettem a sofőrt. Aztán kaptam egy e-mailt, amiben részletesen is le volt vezetve, hogy miből állt össze a végső ár. 300 forint az alapdíj, ehhez jön még megtett kilométerenként 130 és eltelt percenként 25 forint. Vagyis a távolság és az idő egyaránt befolyásolja a fuvar árát, amiből úgy tűnhet, hogy a sofőrnek érdeke minél hosszabb úton vinni az utast. Az én példám azonban nem ezt mutatta, hiszen gyorsan célba értem, és szerintem az uber-esek többsége nem kockáztatna meg egy egycsillagos értékelést egy gyanúsan nagy kerülőért. A példából az is látszik, hogy a rendszer nem kerekíti felfelé az értékeket, vagyis a 9.73 km helyett nem tízzel számol.

Mindezek alapján elmondhatom, hogy az Uber-t egy rugalmas, kényelmes és minőségi szolgáltatáskén ismertem meg, ahol nem kell készpénzzel vagy borravalóval bajlódni, és egy taxinál jóval kedvezőbb áron vehető igénybe. Azonban azt is fontos megjegyezni, hogy mindezeket egyetlen út alapján írom. Előfordulhat, hogy vannak kevésbé korrekt sofőrök is bár, ahogy fentebb már említettem, ez hosszú távon nem térül meg nekik.